Eid al-Fitr monitor (Suikerfeestmonitor) 2025

Afbeelding bij Eid al-Fitr monitor (Suikerfeestmonitor) 2025

Steeds meer zichtbare én onzichtbare aandacht voor Eid al-Fitr (Suikerfeest) in Nederlandse winkels 

UTRECHT – 29 maart 2025 

De zichtbaarheid van Eid al-Fitr (het Suikerfeest) en de Ramadan in het Nederlandse winkelbeeld lijkt ook dit jaar weer toe te nemen. Dat blijkt uit de Eid al-Fitr monitor (Suikerfeestmonitor) van Labyrinth Onderzoek & Advies. Uit de resultaten komt naar voren dat een aanzienlijk deel van de winkels inspeelt op deze belangrijke periode voor moslims – al verschilt de mate waarin dit zichtbaar is. 

Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) identificeerde in 2023 ongeveer 6% van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder zich als moslim – dat komt neer op ruim 1 miljoen mensen. In grote steden en onder jongeren ligt dit percentage zelfs twee keer zo hoog. 

Mystery shoppers 

Labyrinth brengt jaarlijks met behulp van mystery shoppers (anonieme klanten die in de winkel observeren) in kaart of en hoe winkels inspelen op Eid al-Fitr. In 2025 is de monitor uitgevoerd in zes steden: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, en – voor het eerst – ook in de middelgrote steden Eindhoven en Nijmegen. In tegenstelling tot voorgaande jaren is dit keer uitsluitend gekeken naar grotere winkelcentra; wijkwinkelcentra zijn buiten beschouwing gelaten. 

Zichtbaarheid in het winkelbeeld 

Uit de monitor van 2025 blijkt dat 39% van de bezochte winkels zichtbaar aandacht besteedt aan Eid al-Fitr. Hiermee lijkt de zichtbaarheid van Eid al-Fitr daarmee in grote lijnen vergelijkbaar met die van vorig jaar, toen bij 35% van de winkels een vorm van zichtbare aandacht werd geconstateerd. Wat vooral opvalt, is dat cadeauverpakkingen zoals giftboxen en verzorgingssets, en feestelijke etenswaren als luxe dadels, honing en chocolade, veelvuldig worden aangeboden in het kader van Eid al-Fitr. 

Achter de schermen: meer dan je ziet 

Opvallend is dat 52% van de ondervraagde winkelmedewerkers aangeeft dat hun winkel rekening houdt met Eid al-Fitr – een aanzienlijk hoger percentage dan wat er daadwerkelijk zichtbaar is in het winkelbeeld. Dit wijst op een verschil tussen objectieve waarneming (zichtbare uitingen zoals speciale producten en promotie) en wat er achter de schermen gebeurt. 

In open antwoorden noemden medewerkers bijvoorbeeld dat collega’s vrij mogen nemen rond Eid al-Fitr. Van de 83 open antwoorden gaf 17% aan dat personeelsbeleid – zoals het verlenen van verlof – voor hen een teken is dat de winkel ‘iets doet’ aan Eid al-Fitr. 

Waarom besteden winkels aandacht aan Eid al-Fitr? 

De monitor vroeg ook naar de beweegredenen van winkels om aandacht te besteden aan Eid al-Fitr. De meest genoemde reden (door 36% van de betrokken winkels) is dat winkelmedewerkers zelf moslim zijn. Daarentegen zegt slechts 6,6% dit te doen omdat (een deel van) de klanten moslim is, en 9,8% vanwege het feit dat er veel mensen met een migratieachtergrond in de stad wonen. 

Deze antwoorden suggereren dat de motivatie vaak ook intern gedreven is, eerder vanuit personeelsdiversiteit dan vanuit een expliciet marketingbeleid gericht op de doelgroep. 

Toch zijn er tekenen van groeiende commerciële belangstelling: 10% van alle winkels gaf aan een toename in de verkoop van Eid al-Fitr producten te hebben opgemerkt. Dat kan wijzen op een groeiende belangstelling, mogelijk als gevolg van betere presentatie, mond-tot-mondreclame of een breder bewustzijn van het feest. 

Conclusie 

De Eid al-Fitr monitor 2025 laat zien dat Eid al-Fitr in toenemende mate zichtbaar en erkend wordt in het Nederlandse winkelbeeld. Tegelijkertijd wordt duidelijk dat er achter de schermen nóg meer aandacht is, bijvoorbeeld in personeelsbeleid.  

Hoewel een directe vergelijking met eerdere jaren lastig is vanwege de aangepaste onderzoeksopzet, bevestigt de monitor de trend dat Eid al-Fitr een steeds prominentere plek inneemt – zij het nog met veel onbenut potentieel. Winkels die bewuster willen inspelen op deze feestperiode kunnen daarmee niet alleen bijdragen aan inclusie, maar ook commercieel voordeel behalen. 

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws: Inschrijven voor de nieuwsbrief – Labyrinth Onderzoek & Advies

Voor vragen over dit onderzoek kunt u terecht bij: k.caarls@labyrinthonderzoek.nl  

Heeft u interesse in het doen van vergelijkbaar onderzoek? Voor samenwerkingen kunt u mailen naar: info@labyrinthonderzoek.nl