Grote winkelketens laten Suikerfeest links liggen

Niet inspelen op Suikerfeest, een gemiste kans voor de handel
Zelfs in de crisis, laten grote winkelketens en winkelcentra het Suikerfeest links liggen. Zo blijkt uit het onderzoek van Labyrinth onderzoek & advies| Extenzio

Utrecht, zondag 20 september 2009

 

Vandaag op de dag dat de meeste moslims in Nederland het Suikerfeest vieren maakt Onderzoeks- en adviesbureau Labyrinth | Extenzio de eerste resultaten bekend van het onderzoek naar het al dan niet inspelen door winkelketens op het Suikerfeest:

 

 

Behalve de Hema besteden vrijwel geen van de ketens en grote winkels in de stadscentra en grote wijkwinkelcentra van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht, kwa marketing, reclame en of promotie zichtbaar aandacht aan de Ramadan en het suikerfeest

De meeste grote ketens en winkeliers uit de G4 weten niet hoe zij op het Suikerfeest in zouden kunnen spelen

De meeste winkeliers staan niet stil bij het feit dat er meer wordt uitgegeven aan producten en kleding voor het Suikerfeest

Moslim jongeren geven veel geld uit aan kleding, zij geven aan dat zij meer zouden uitgeven als er speciaal op het feest zou worden ingespeeld.

Vooral moslim jongeren geven veel extra geld uit aan kleding voor het Suikerfeest, vrijwel niemand van de ondervraagden geeft niets extra’s uit. De meest genoemde extra uitgaven variëren van 100 tot 800 euro.

Kleine, veelal etnische ondernemers, spelen wel in op het Suikerfeest, bijvoorbeeld via een speciaal assortiment (meer luxe producten), en aanbiedingen en acties.

 

zie ook:
* http://www.parool.nl/parool/nl/266/Religie-en-spiritualiteit/article/detail/262025/2009/09/16/Winkeliers-terughoudend-richting-Suikerfeest.dhtml
* http://www.nd.nl/artikelen/2009/september/16/weinig-commercie-rond-suikerfeest
* http://www.deondernemer.nl/artikel/1928741/Winkeliers-profiteren-nauwelijks-van-Suikerfeest

 

Labyrinth heeft net als vorig jaar in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag bij winkelcentra onderzocht of er door de grote winkelketens en centra iets aan marketing, reclame en of promotie werd gedaan met betrekking tot de Ramadan en het Suikerfeest. Het onderzoek was tweeledig, de onderzoekers analyseerden de winkels en spraken in de centra met bezoekers die aankopen wilden doen voor het Suikerfeest.

 

Labyrinth| Extenzio moet hieruit wederom concluderen dat er in tegenstelling tot acties rondom Kerst, Pasen, Sinterklaas en bijvoorbeeld Valentijn, in de grote centra vrijwel nergens iets met het suikerfeest gedaan is. Daar waar de kleine veelal etnische detailhandel hun assortiment speciaal aanpasten en de dagen voor de Ramadan de grote extra vraag soms bijna niet aankan, is er bij grote winkelcentra en supermarkten niets van de Ramadan en het suikerfeest te merken. "Het besef dat het hier en zeker in de grote steden, gaat om een hele grote groep consumenten, lijkt ver te zoeken. De Ramadan komt blijkbaar nog niet voor op de feestdagen kalender van de grote ketens. Winkelcentra en winkelketens, laten hier een kans van miljoenen euro’s aan extra omzet liggen" aldus Nathan Rozema . "Er is te weinig aandacht voor diversiteit, lokale marketing en consumentenvraag bij winkelcentra en grote detaillisten."

 

Hema speelt met marketing wel in op Suikerfeest, slogan : "Suikerfeest om je vingers bij af te likken"

 

Maar in tegenstelling tot vorig jaar zijn we nu wel één keten tegen gekomen die in de marketing speciale aandacht schonk aan het Suikerfeest: de HEMA. Zij gaven via de slogan "Suikerfeest om je vingers bij af te likken" in een folder en op hun website speciale aandacht aan het Suikerfeest.

 

Hieronder enkele citaten van winkelmedewerkers als antwoord op de vraag waarom zij niets met het Suikerfeest hebben gedaan

 

"Suikerfeest is geen nationale feestdag (grote parfumerie, Rotterdam)

 

"Staat niet op de agenda van het management (groot warenhuis in Den haag)

 

"Waarom zouden wij daar iets mee doen?" (groot warenhuis in Utrecht)

 

"Geen idee, niet aan gedacht", (goedkope kledingketen in Utrecht)

 

"We weten ook niet wat mensen voor het suikefeest willen hebben"(grote dames mode zaak in Utrecht)

 

"Geen beleid hiervoor"(grote speelgoedzaak, Den Haag)

 

"Is niet opgenomen in de protocollen"(Groot warenhuis in Rotterdam)

 

"Ik denk dat het nog niet in de samenleving is doorgedrongen, ook niet in de detailhandel" (grote Speelgoedwinkel in Amsterdam)

 

"Is het binnenkort dan Suikerfeest? (populaire damesmode zaak in Amsterdam)

 

Kleine, vooral etnische ondernemers spelen wel in op de vraag
Grote kledingzaken en parfumzaken profiteren bijvoorbeeld zeker al van de extra aankopen die gedaan worden voorafgaand aan het suikerfeest, maar doen daar kwa promotie en assortiment niets mee, dit zou dus veel meer kunnen zijn. . Interviews met kleine veelal etnische ondernemers laten zien dat zij in de hele maand Ramadan met een gigantische omzetstijging te maken hebben:

 

Achtergrond informatie: Zondag 20 september werd het einde van de vastenmaand van de volgens het CBS meer dan 850.000 moslims in Nederland feestelijk afgesloten met behulp van het Suikerfeest (Aid el Fitr).

 

Moslims in grote steden
Moslims maken in totaal c.a. 6% van de totale bevolking uit. Ze wonen vooral in de grote steden. In Amsterdam is c.a.13% van de inwoners moslim, in Den Haag c.a.11,4% en in Rotterdam 10%. In Friesland en Drenthe wonen de minste moslims.

 

Net als bij andere feesten is het dan de traditie om bij elkaar op bezoek te gaan, lekker en veel te eten, nieuwe kleren , parfums en schoenen te kopen, cadeautjes te geven aan kinderen en zakat (aalmoezen/giften) aan de armen/hulpbehoevenden. Zoals autochtone Nederlanders rond kerst massaal inkopen doen; nieuwe kleding kopen om zich op hun best te vertonen bij familie en vriendenbezoek, zo doen veel moslims dit rond einde van de ramadan. In het Nederlandse straatbeeld is het feest altijd goed merkbaar door de vele mensen die in feest kleren buiten op straat flaneren en rondlopen en inkopen doen.

 

Vreemd genoeg blijkt uit een peiling van Labyrinth | Extenzio voorafgaand aan het feest en tijdens het feest in verschillende steden dat de grote detaillisten en winkelcentra deze markt kwa marketing, assortiment en promotie vrijwel volledig links laten liggen.

 

 

 

– Einde persbericht –