Resultaten: laagdrempelig communicatieonderzoek door te swipen

Resultaten: laagdrempelig communicatieonderzoek door te swipen

Ontvang jij liever een nieuwsbrief, mail, brief of lees je liever nieuws op social media? Word je liever aangesproken met ‘jij’ of met ‘u’? Hoe kan de gemeente het beste communiceren met de inwoners? En verschilt dit tussen verschillende leeftijdsgroepen? Als er iets belangrijk is, dan is het dat berichten van de gemeente goed aankomen bij de inwoners.

Voor de gemeente Bloemendaal en gemeente Heemstede hebben we onderzocht hoe inwoners het liefst communiceren met de gemeente. Hiervoor hebben we gebruik gemaakt van online vragenlijsten én hebben we interviewers ingezet om de ondervertegenwoordigde groepen te spreken.

Swipend je mening geven

Door middel van een vragenlijst in Swipocratie hebben we doelgroepen die ondervertegenwoordigd zijn, zoals jongeren, op een laagdrempelige manier bereikt. Mensen swipen door de vragen heen alsof ze aan het online daten zijn. Een swipe naar links betekent ‘nee’ of ‘oneens’ en een swipe naar rechts is een ‘ja’ of ‘eens’. Hierdoor wordt het gebruikersgemak verhoogd en het is een leuke afwisseling voor mensen.

Hoe willen inwoners gemeentelijk nieuws ontvangen?

Uit ons onderzoek blijkt:

  • De gemeentekrant is veruit het populairste kanaal voor nieuws. Veel inwoners willen zélf bepalen wat ze lezen, zonder tussenkomst van algoritmes op sociale media. Ook privacy speelt een belangrijke rol in die keuze. We zien dat de gemeentelijke krant populairder is naarmate men ouder wordt. Een kanttekening hierbij is dat in beide gemeenten veel ouderen wonen en dit is ook terug te zien in ons onderzoek. Het is een verklaring voor onze bevinding.
  • Nieuwe digitale kanalen zoals een app, chatbot of persoonlijke online omgeving? Daar is weinig behoefte aan. Inwoners vinden dat het weinig toevoegt en missen de menselijke maat. Wel zien we dat onder jongeren het idee van een chatbot op de gemeentelijke website populairder is dan onder ouderen.
  • Nieuws moet kort en duidelijk, bijv. via e-mail of krant, met duidelijke links naar de website.
  • Er is behoefte aan meer regie: inwoners willen kunnen filteren op thema’s.
  • Tot slot? Inwoners hebben géén sterke voorkeur voor je/jij of u, als de boodschap maar duidelijk is.

Een mooie kans voor gemeenten om communicatie écht af te stemmen op de behoefte van hun inwoners!

Benieuwd naar alle inzichten? Mail naar communicatie@labyrinthonderzoek voor het volledige rapport.

Lees meer rapportages.

Contact

  • Blijf op de hoogte door middel van onze nieuwsbrief.
  • Doe mee aan waardevol onderzoek en geef je mening via ons panel.
  • Wil je samenwerken? Neem contact met ons op