Resultaten Suikerfeestmonitor 2018: stijging in aandacht

Afbeelding bij Resultaten Suikerfeestmonitor 2018: stijging in aandacht

Inspelen op extra uitgaven voor Suikerfeest: langzaamaan lijken meer winkels kansen te zien. Het overgrote deel van landelijke winkelketens en winkelcentra laat het Suikerfeest links liggen, blijkt uit de Suikerfeestmonitor 2018. Het percentage dat er aandacht aan besteedt stijgt echter. Zo worden er extra reclame-uitingen en speciaal aanbod ingezet.

De restultaten

Vandaag maakt onderzoeks- en adviesbureau Labyrinth de definitieve resultaten bekend van hun jaarlijkse onderzoek naar het al dan niet inspelen door grote winkelketens op het Suikerfeest, de Suikerfeestmonitor. Een korte samenvatting:

  • Onderzoeksgebied: In de Nederlandse G4, zijn ruim 120 winkels in kernwinkelcentra en wijkwinkelcentra onderzocht.
  • Er is een duidelijk stijgende lijn te zien in het aantal winkels dat aandacht besteedt aan het feest.
  • Vaderdag en het Suikerfeest vallen dit jaar op bijna dezelfde datum. Het kan zijn dat retailers kiezen alleen aan Vaderdag aandacht te besteden.
  • Net als vorige jaren zijn het vooral supermarkten en cosmeticawinkels die in hun marketing en aanbod aandacht besteden aan het feest. Waar vorige jaren nog het ene filiaal wel, en het andere filiaal geen aandacht eraan besteedde, lijkt dit nu bij alle filialen zo te zijn. Ook de Xenos besteed dit jaar aandacht aan het feest.
  • Veel winkelmedewerkers geven aan niet te weten waarom ze geen aandacht aan het feest besteden, of hoe ze het zouden moeten doen. Het besef dat er geld kan worden verdiend aan de feestdag is er nog steeds niet overal.
2016 2017 2018
Zichtbare artikelen speciaal voor Suikerfeest 1,3% 3,2% 8,0%
Zichtbare reclame-uitingen speciaal voor Suikerfeest 1,3% 2,4% 5,8%
Bij navraag: houdt u als winkelier rekening met Suikerfeest? 14,1% 17,5% 18,2%

 

Labyrinth moet toch nog steeds concluderen dat er in tegenstelling tot acties rondom Kerst, Pasen, Sinterklaas, Valentijn en Vaderdag, in de grote centra relatief weinig met het Suikerfeest gedaan is. Weer leek het bewustzijn van de commerciële kansen rondom ramadan en Suikerfeest beperkt te zijn.

Redenen om wel of geen aandacht te besteden

Hieronder enkele citaten van winkelmedewerkers als antwoord op de vraag waarom zij iets met het Suikerfeest hebben gedaan:

‘We doen met alle feestdagen wel iets’

‘Doordat er gemerkt is dat er veel vraag naar is’

Hieronder eveneens enkele citaten van winkelmedewerkers als antwoord op de vraag waarom zij niets met het Suikerfeest hebben gedaan:

‘Ik weet het niet, maar zou het wel leuk vinden als het wel zo was’

‘Ik zou niet weten op welke manier het moet’

‘Nee, de winkel is van iedereen’

 ‘Mijn filiaalmanager zou het wel willen wegens de doelgroep in de wijk, maar Kruidvat regelt alle feestdagen’

‘Het hoofdkantoor heeft anders bepaald’

Webshops

Voor het eerst is ook een inventarisatie bij webshops gedaan. Hiervoor is bij 20 bekende webshops gekeken of er speciale productie of promotie in het kader van het Suikerfeest is gedaan. Slechts 1 webwinkel (een aanbieder van wenskaarten) besteedde hier zichtbaar aandacht aan in de vorm van speciaal aanbod, alhoewel hier wel meerdere malen binnen de webshop voor moest worden doorgeklikt. Ook slechts 1 winkel deed dit in de vorm van promotie, de Jumbo. Geen enkele homepage besteedde zichtbaar aandacht aan het feest. Als via Google wordt gezocht op speciaal aanbod voor het Suikerfeest, is er een paar webshops die wel aandacht eraan besteden, te weten Partyzz, Ontwerp je droomtaart, Greetz.nl, Tuf-tuf en Hallmark. Twee van deze winkels hebben een aparte categorie producten, eentje geeft op de homepage aan dat bestellingen later aan kan komen door de drukte rondom het Suikerfeest.

Achtergrondinformatie

Donderdag 14 en vrijdag 15 juni wordt met het Suikerfeest (Aid el Fitr) het einde van de vastenmaand van de volgens het CBS circa 850.000 moslims in Nederland feestelijk afgesloten.

Moslims maken in totaal c.a. 5% van de Nederlandse bevolking uit. Ze wonen vooral in de grote steden. In Amsterdam is ca. 13% van de inwoners moslim, in Den Haag ca. 11,4% en in Rotterdam ca. 10%. In Friesland en Drenthe wonen de minste moslims.

Net als bij andere feesten is bij het Suikerfeest de traditie om bij elkaar op bezoek te gaan, lekker en veel te eten, nieuwe kleren, parfums en schoenen te kopen, cadeautjes te geven aan kinderen en zakaat (aalmoezen/giften) te geven aan de armen/hulpbehoevenden. Zoals autochtone Nederlanders rond Kerst massaal inkopen doen – nieuwe kleding kopen om zich op hun best te vertonen bij familie en vriendenbezoek – zo doen veel moslims dit rond het einde van de ramadan. In het Nederlandse straatbeeld is het feest altijd goed merkbaar door de vele mensen die in feestkleren buiten op straat flaneren en rondlopen en inkopen doen.