Suikerfeest meer geaccepteerd, maar nog geen kerstfeest

Afbeelding bij Suikerfeest meer geaccepteerd, maar nog geen kerstfeest

Labyrinth Onderzoek & Advies heeft onderzoek gedaan naar hoe winkeliers inspelen op het feest na de ramadan: Eid al-Fitr, ofwel Suikerfeest. De conclusie is: meer herkenning leidt nog niet tot erkenning. Met iets meer oog en moeite zouden retailers veel meer omzet kunnen draaien.

De ramadan is de vastenperiode voor moslims die stapsgewijs meer voet aan de grond lijkt te krijgen. Iftar-diners en het Suikerfeest (Eid al-Fitr) worden steeds vaker herkend door niet-moslims. Maar tussen her- en erkennen zit soms een wereld van verschil. Volgens het CBS is iets meer dan 5% van de Nederlandse bevolking van 15 jaar of ouder moslim. Onder Nederlandse jongeren (15 – 23 jaar) en in de grote steden ligt het percentage moslims twee tot drie keer zo hoog.

Beperkte aandacht in winkelketens

Net zoals veel mensen rondom Kerst massaal inkopen doen, doen veel moslims hetzelfde naar het einde van de ramadan. Elk jaar voert Labyrinth de Suikerfeestmonitor uit, waarbij mystery guests in kaart brengen of en hoe verschillende winkelketens inspelen op Eid al-Fitr (Suikerfeest). Labyrinth heeft onderzocht of kernwinkelcentra en wijkwinkelcentra in de vier grootste Nederlandse steden aanbiedingen en/of acties in het kader van het Suikerfeest hebben, of er speciale Suikerfeestproducten worden aangeboden en of deze in de winkel en/of op de website worden gepromoot. Slechts enkele supermarkten, zoals Albert Heijn, Dirk v/d Broek en Jumbo, en winkels gericht op persoonlijke verzorging, waaronder Douglas, ICI Paris en Lush, spelen in op het Suikerfeest. Zo worden er in de winkels displays geplaatst met dadels en bakproducten of worden er cadeaupakketten uitgestald. Ook op de websites zien we maar een klein aandeel ketens en webshops adverteren met producten en/of aanbiedingen voor het Suikerfeest, denk aan Amazon, Douglas en Hallmark. Net als voorgaande jaren lijkt er dus beperkt aandacht te worden geschonken aan het Suikerfeest.

Meer winst te behalen

De mate waarin de beleving van de ramadan in Nederland wordt herkend, ervaren en geaccepteerd lijkt toe te nemen. Maar de mate waarin winkeliers hier adequaat op inspelen en rekening mee houden, staat nog niet in verhouding met de behoeften en beleving. Veel winst valt nog te boeken in het bedienen en binden van moslimconsumenten.

Meer weten of dit onderzoek? Neem contact op met ons via communicatie@labyrinthonderzoek.nl of bel naar 030 – 262 71 91.