Suikerfeest gemiste kans voor grote winkelketens

Afbeelding bij Suikerfeest gemiste kans voor grote winkelketens

Definitieve resultaten Suikerfeestmonitor

Niet inspelen op extra uitgaven voor Suikerfeest: Ook in 2017 een gemiste kans voor de grote winkelketens.

Het overgrote deel van landelijke winkelketens en winkelcentra laat het Suikerfeest links liggen. Alhoewel er wel rekening wordt gehouden met extra drukte in de vorm van meer aanbod en inzet van extra personeel, blijven reclame-uitingen achter. Van de ruim 120 bezochte winkels, valt het aantal winkels dat in uitingen aandacht aan het Suikerfeest besteedt op één hand te tellen.

Vandaag maakt onderzoeks- en adviesbureau Labyrinth de definitieve resultaten bekend van het onderzoek naar het al dan niet inspelen door grote winkelketens op het Suikerfeest, de Suikerfeestmonitor. Ondere andere nu.nl en de Volkskrant besteden aandacht aan de resultaten.

Een korte samenvatting:

  • Onderzoeksgebied: In de Nederlandse G4, zijn ruim 120 winkels in kernwinkelcentra en wijkwinkelcentra onderzocht.
  • Op enkele winkels in winkelcentra in wijken met een meer gemengde bewonerssamenstelling, besteden vrijwel geen van de grote ketens in de grote steden, qua marketing, reclame en of promotie in de winkel zichtbaar aandacht aan de ramadan of het Suikerfeest. In gedrukt promotiemateriaal is hier en daar wel aandacht voor het feest.
  • Alhoewel er een lichte stijging is waar te nemen ten opzichte van vorig jaar en krap een vijfde van de bezochte winkels aangeeft wel rekening te houden met het feest, lijkt er in aanbod van producten nauwelijks aandacht aan te worden besteed. Net als vorige jaren zijn het vooral de supermarkten die in hun marketing aandacht besteden aan het feest.
  • Ook dit jaar lijken het vooral de winkels met cosmetica en cadeauartikelen (Douglas, Ici Paris) te zijn die het meeste aandacht aan het feest besteden. Daarnaast houden ook verschillende filialen van H&M rekening met het feest door extra aanbod van lange jurken. Een filiaal van Intertoys gaat maandag speciaal eerder open.
  • Sommige winkeliers vinden het jammer dat hun hoofdkantoor, die het beleid bepaalt, niet stilstaat bij het Suikerfeest. Afhankelijk van hun locatie, zouden sommige filiaalhouders meer willen inspelen op het Suikerfeest. Bij sommige ketens besteedt het ene filiaal veel meer aandacht dan het andere filiaal. Zo lijkt er in Utrecht veel meer aandacht voor het feest dan in Rotterdam. Verschillende filialen van de Hema besteden er eerder wel aandacht aan, maar geven aan het dit jaar niet te doen.
  • Kleine, veelal etnische ondernemers, spelen wel in op het Suikerfeest, bijvoorbeeld via een speciaal assortiment (meer luxe producten), aanbiedingen en acties.
2016 2017
Zichtbare artikelen speciaal voor Suikerfeest 1,3% 3,2%
Zichtbare reclame-uitingen speciaal voor Suikerfeest 1,3% 2,4%
Bij navraag: houdt u als winkelier rekening met Suikerfeest? 14,1% 17,5%

 

Labyrinth moet hieruit wederom concluderen dat er in tegenstelling tot acties rondom Kerst, Pasen, Sinterklaas en bijvoorbeeld Valentijn, in de grote centra weinig met het Suikerfeest gedaan is. Weer leek het bewustzijn van de commerciële kansen rondom ramadan en Suikerfeest beperkt te zijn. Dit terwijl kleine, veelal etnische detailhandel hun assortiment speciaal aanpast en de dagen voor de ramadan de extra vraag soms bijna niet aankan.

Hieronder enkele citaten van winkelmedewerkers als antwoord op de vraag waarom zij niets met het Suikerfeest hebben gedaan:

‘Nee, de winkel is voor iedereen.’
‘In het verleden wel gedaan, maar nu niet meer.’
‘Dat doen we alleen me onze eigen feestdagen. We hebben niet aan het Suikerfeest gedacht.’
‘We hebben het twee jaar geleden wel gedaan.’
‘Dat zou ik echt niet weten.’
‘Voor ons is iedereen gelijk en we hebben regelmatig korting.’

Achtergrondinformatie

Zondag 25 of maandag 26 juni wordt met het Suikerfeest (Aid el Fitr) het einde van de vastenmaand van de volgens het CBS circa 850.000 moslims in Nederland feestelijk afgesloten.

Moslims maken in totaal c.a. 6% van de Nederlandse bevolking uit. Ze wonen vooral in de grote steden. In Amsterdam is ca. 13% van de inwoners moslim, in Den Haag ca. 11,4% en in Rotterdam ca. 10%. In Friesland en Drenthe wonen de minste moslims.

Net als bij andere feesten is bij het Suikerfeest de traditie om bij elkaar op bezoek te gaan, lekker en veel te eten, nieuwe kleren, parfums en schoenen te kopen, cadeautjes te geven aan kinderen en zakaat (aalmoezen/giften) te geven aan de armen/hulpbehoevenden. Zoals autochtone Nederlanders rond Kerst massaal inkopen doen – nieuwe kleding kopen om zich op hun best te vertonen bij familie en vriendenbezoek – zo doen veel moslims dit rond het einde van de ramadan. In het Nederlandse straatbeeld is het feest altijd goed merkbaar door de vele mensen die in feestkleren buiten op straat flaneren en rondlopen en inkopen doen.