Suikerfeestmonitor 2013

Persbericht: Suikerfeestmonitor

Labyrinth Onderzoek & Advies | Extenzio

Suikerfeestmonitor: niet inspelen op Suikerfeest, ook dit jaar een gemiste kans voor de handel.
Zelfs in de crisis, laten grote winkelketens en winkelcentra het Suikerfeest links liggen. Er is echter sprake van een hele voorzichtige groei. Ook dit jaar is er weer een paar nieuwe ketens die aandacht geven.

Utrecht, donderdag 8 augustus 2013 

Vandaag, op de dag dat de meeste moslims in Nederland het Suikerfeest vieren, maakt Onderzoeks- en adviesbureau Labyrinth | Extenzio de eerste resultaten bekend van het onderzoek naar het al dan niet inspelen door grote winkelketens op het Suikerfeest, de Suikerfeestmonitor: 

  • Onderzoeksgebied: In de G4, waar de meeste moslims wonen, zijn de kernwinkelcentra en wijkwinkelcentra onderzocht
  • Behalve de Hema, Douglas, V&D, AH, Jumbo en de Levi’s Store besteden vrijwel geen van de grote ketens en grote winkels in de stadscentra en grote wijkwinkelcentra van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht, qua marketing, reclame en of promotie zichtbaar aandacht aan de ramadan en het Suikerfeest.
  • Dit jaar is er weer enkele ketens meer dan vorig jaar die speciale aandacht geven, er is qua aandacht sprake van een bescheiden groei.
  • De meeste grote ketens en winkeliers uit de G4 weten niet hoe zij op het Suikerfeest in zouden kunnen spelen.
  • De meeste winkeliers staan niet stil bij het feit dat er meer wordt uitgegeven aan producten en kleding voor het Suikerfeest.
  • Moslimjongeren geven veel geld uit aan kleding, Zij geven aan dat zij meer zouden uitgeven als er speciaal op het feest zou worden ingespeeld.
  • Vooral moslimjongeren geven veel extra geld uit aan kleding voor het Suikerfeest, Vrijwel niemand van de ondervraagden geeft niets extra’s uit. De meest genoemde extra uitgaven variëren van 100 tot 800 euro.
  • Kleine, veelal etnische ondernemers, spelen wel in op het Suikerfeest, bijvoorbeeld via een speciaal assortiment (meer luxe producten), en aanbiedingen en acties.

Labyrinth heeft net als voorgaande jaren in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag bij winkelcentra onderzocht of er door de grote winkelketens en centra iets aan marketing, reclame en of promotie werd gedaan met betrekking tot de ramadan en het Suikerfeest: de Suikerfeestmonitor. Het onderzoek was tweeledig. De onderzoekers analyseerden de winkels, spraken medewerkers en spraken in de centra met bezoekers die aankopen wilden doen voor het Suikerfeest.

Labyrinth| Extenzio moet hieruit wederom concluderen dat er in tegenstelling tot acties rondom Kerst, Pasen, Sinterklaas en bijvoorbeeld Valentijn, in de grote centra vrijwel nergens iets met het Suikerfeest gedaan is. In tegenstelling tot voorgaande jaren lijken winkeliers steeds meer te beseffen dat het een gemiste kans is. Het bewustzijn van de kansen rondom ramadan en Suikerfeest groeit. Daar waar de kleine veelal etnische detailhandel hun assortiment speciaal aanpaste en de dagen voor de ramadan de grote extra vraag soms bijna niet aankan, is er bij grote winkelcentra en supermarkten niets van de ramadan en het Suikerfeest te merken. "Het besef dat het hier en zeker in de grote steden gaat om een hele grote groep consumenten, lijkt voor de meesten ook dit jaar nog steeds ver te zoeken. Desondanks is er een stijging van het bewustzijn en zijn er dit jaar weer een paar ketens bij gekomen die speciale aandacht geven”.

Hema speelt met marketing wel in op Suikerfeest, met de slogan: “Suikerfeest om je vingers bij af te likken”

Maar in tegenstelling tot voorgaande jaren zijn we nu wel meer ketens tegen gekomen die in de marketing speciale aandacht schonken aan het Suikerfeest. Ketens die zichtbaar aandacht geven zijn bijvoorbeeld de HEMA, Douglas, Jumbo en Albert Heijn. De HEMA was een paar jaar geleden de eerste en geeft nu via de slogan “Suikerfeest om je vingers bij af te likken” in een folder en op hun website speciale aandacht aan het Suikerfeest. De Levi’s Store in Rotterdam zegent moslims met het Suikerfeest middels een poster en geeft extra Suikerfeestkorting op kleding. HEMA heeft in de bezochte winkels een aparte stelling met allerlei producten die speciaal waren ingekocht voor de ramadan. Deze producten zijn tevens geschikt voor het Suikerfeest zoals couscous en baklava. In Marokko is de traditie om op de eerste dag van het Suikerfeest couscous klaar te maken. De stelling met de genoemde artikelen is te vinden bij de ingang van de HEMA en wordt duidelijk gepromoot.

Hieronder enkele citaten van winkelmedewerkers als antwoord op de vraag waarom zij niets met het Suikerfeest hebben gedaan

“We doen eigenlijk niet aan aanbiedingen voor het Suikerfeest” (grote speelgoedketen in Den Haag)

“Hebben we nooit gedaan, dus nu ook niet” (grote drogisterij in Den haag)

“Wij zijn niet de HEMA?” (grote kledingzaak in Den Haag)

“Geen idee, niet aan gedacht”, (grote kledingzaak in Den Haag)

“We hebben alleen het normale snoepassortiment, met Christelijke feestdagen passen we het assortiment wel aan”(grote snoepketen in Den Haag)

“Nooit aan gedacht eigenlijk”(Bloemenwinkel, Rotterdam)

“Is niet opgenomen in de protocollen”(Groot warenhuis in Rotterdam)

“Personeel weet er weinig van, maar we kunnen dit wel meenemen inderdaad” (Groot warenhuis in Rotterdam)

“Promoties worden vanaf het hoofdkantoor geregeld, die vinden het blijkbaar niet nodig” (populaire damesmode zaak in Rotterdam)

Kleine, vooral etnische ondernemers spelen wel in op de vraag

Grote kledingzaken en parfumzaken profiteren zeker al van de extra aankopen die gedaan worden voorafgaand aan het Suikerfeest, maar doen daar qua promotie en assortiment weinig mee. Dit zou veel meer kunnen zijn. Interviews met kleine veelal etnische ondernemers laten zien dat zij in de hele maand ramadan met een gigantische omzetstijging te maken hebben.

Achtergrond informatie

Woensdagavond 7 augustus 2013 werd het einde van de vastenmaand van de volgens het CBS meer dan 850.000 moslims in Nederland feestelijk afgesloten met behulp van het Suikerfeest (Aid el Fitr).

Moslims maken in totaal c.a. 6% van de totale bevolking uit. Ze wonen vooral in de grote steden. In Amsterdam is ca. 13% van de inwoners moslim, in Den Haag ca. 11,4% en in Rotterdam ca. 10%. In Friesland en Drenthe wonen de minste moslims.

Net als bij andere feesten is bij het Suikerfeest de traditie om bij elkaar op bezoek te gaan, lekker en veel te eten, nieuwe kleren, parfums en schoenen te kopen, cadeautjes te geven aan kinderen en zakaat (aalmoezen/giften) te geven aan de armen/hulpbehoevenden. Zoals autochtone Nederlanders rond Kerst massaal inkopen doen – nieuwe kleding kopen om zich op hun best te vertonen bij familie en vriendenbezoek – zo doen veel moslims dit rond het einde van de ramadan. In het Nederlandse straatbeeld is het feest altijd goed merkbaar door de vele mensen die in feestkleren buiten op straat flaneren en rondlopen en inkopen doen.