Suikerfeestmonitor 2019

Afbeelding bij Suikerfeestmonitor 2019

Vandaag maakt onderzoeks- en adviesbureau Labyrinth de resultaten bekend van hun jaarlijkse onderzoek naar het al dan niet inspelen door grote winkelketens op het Suikerfeest, de Suikerfeestmonitor. Het overgrote deel van landelijke winkelketens en winkelcentra laat het Suikerfeest nog steeds links liggen. Het percentage dat er aandacht aan besteedt stijgt echter licht.

Resultaten

  • Onderzoeksgebied: In de Nederlandse G4, zijn 139 winkels in kernwinkelcentra en wijkwinkelcentra onderzocht.
  • Nog steeds besteden winkels weinig aandacht aan het Suikerfeest. Wel zet de stijgende lijn van voorgaande jaren door. Uit de inventarisatie blijkt dat nu krap een tiende (9,4%) van de winkels speciale artikelen voor het Suikerfeest aanbieden. Het aanbod blijft echter beperkt. Het percentage zichtbare reclame-uitingen voor het Suikerfeest blijft gelijk ten opzichte van vorig jaar.
  • Slechts enkele winkels besteden uitgebreid aandacht aan het feest. Een van de winkels die veel aandacht besteedt aan het Suikerfeest is de HEMA. In mindere mate wordt er ook aandacht besteedt in winkels zoals de Albert Heijn en parfumeries zoals Douglas en Ici Paris XL.
  • Ook dit jaar geven weer veel winkelmedewerkers aan dat ze niet goed weten waarom er geen aandacht aan het feest wordt besteedt. Veel medewerkers geven aan dat er momenteel andere acties lopen en dat moslims hier gebruik van kunnen maken, of dat het hoofdkantoor er geen aandacht aan besteedt. Het besef dat er geld kan worden verdiend aan de feestdag is er nog steeds niet overal.
  • Dit jaar is er voor de tweede keer een inventarisatie bij webshops gedaan. Hiervoor is bij bijna 40 bekende webshops gekeken of er artikelen worden aangeboden voor het Suikerfeest. Dit kan variëren van speciale Suikerfeestartikelen zoals slingers tot korting op bepaalde producten. Alleen de Makro besteedde zichtbaar aandacht aan het Suikerfeest op de homepagina met zogenoemde ‘Suikerfeestdeals’. Veelal gaat er op webshops wel aandacht uit naar Vaderdag. Wel konden er Suikerfeest gerelateerde producten gevonden worden door een specifieke zoekopdracht uit te voeren via Google. Hierdoor werden er onder andere Suikerfeestrecepten gevonden bij de Albert Heijn, feestartikelen bij Bol.com, korting op geuren bij Douglas en Suikerfeest kaarten bij Hallmark.
  • Dit jaar is er voor het eerst ook naar reclamefolders gekeken. Hiervoor is gekeken naar verschillende folders van winkels. Ook hier ging er vooral aandacht uit naar Vaderdag. Onder andere Mitra, Big Bazar en Etos hadden aanbiedingen voor Vaderdag. Er werd daarentegen geen aandacht besteed aan het Suikerfeest. Ook was het opvallend dat er door bijvoorbeeld Kruidvat aandacht werd besteed aan het WK vrouwenvoetbal. Daarnaast waren er veel zomerdeals of pinksterdag aanbiedingen.
2016 2017 2018 2019
Zichtbare artikelen speciaal voor Suikerfeest 1,3% 3,2% 8,0% 9,4%
Zichtbare reclame-uitingen speciaal voor Suikerfeest 1,3% 2,4% 5,8% 5,8%
Bij navraag: houdt u als winkelier rekening met Suikerfeest? 14,1% 17,5% 18,2% 8,6%

Beperkt bewustzijn

Labyrinth moet toch nog steeds concluderen dat er in tegenstelling tot acties rondom Kerst, Pasen, Sinterklaas, Valentijn en Vaderdag, in de grote centra relatief weinig met het Suikerfeest gedaan is. Wederom bleek het bewustzijn van de commerciële kansen rondom ramadan en Suikerfeest beperkt te zijn.

Hieronder enkele citaten van winkelmedewerkers als antwoord op de vraag waarom zij iets met het Suikerfeest hebben gedaan:

“Er was veel vraag naar vorig jaar en we willen daar op inspelen”

“Veel klanten hebben een islamitische achtergrond”

“Ik doe graag mee aan alle feestdagen”

Hieronder eveneens enkele citaten van winkelmedewerkers als antwoord op de vraag waarom de winkel waarin zij werken niks met het Suikerfeest heeeft gedaan:

“Het hoofdkantoor beslist de acties en het Suikerfeest wordt niet meegenomen”.

“We hebben sowieso al heel wat kortingen, en daar kunnen mensen gebruik van maken”

“Vorig jaar wel, maar het hoofdkantoor doet er dit jaar niks mee”.

“We doen niet iets speciaals voor bepaalde sectoren”.

Achtergrondinformatie

Dinsdag 4 en woensdag 5 juni wordt met het Suikerfeest (Aid el Fitr) het einde van de vastenmaand in feestelijk afgesloten. In Nederland wonen volgens het CBS circa 850.000 moslims. Zij maken in totaal c.a. 5% van de Nederlandse bevolking uit. Ze wonen vooral in de grote steden. In Amsterdam is ca. 13% van de inwoners moslim, in Den Haag ca. 11,4% en in Rotterdam ca. 10%. In Friesland en Drenthe wonen de minste moslims.

Net als bij andere feesten is bij het Suikerfeest de traditie om bij elkaar op bezoek te gaan, lekker en veel te eten, nieuwe kleren, parfums en schoenen te kopen, cadeautjes te geven aan kinderen en zakaat (aalmoezen/giften) te geven aan de armen/hulpbehoevenden. Zoals autochtone Nederlanders rond Kerst massaal inkopen doen – nieuwe kleding kopen om zich op hun best te vertonen bij familie en vriendenbezoek – zo doen veel moslims dit rond het einde van de ramadan. In het Nederlandse straatbeeld is het feest altijd goed merkbaar door de vele mensen die in feestkleren buiten op straat flaneren en rondlopen en inkopen doen.