Suikerfeestmonitor 2020

Afbeelding bij Suikerfeestmonitor 2020

Vandaag maakt onderzoeks- en adviesbureau Labyrinth de resultaten bekend van de Suikerfeestmonitor 2020. Met dit jaarlijkse onderzoek wordt in kaart gebracht hoe grote winkelketens al dan niet inspelen op het Suikerfeest. De resultaten laten zien dat het overgrote deel van de landelijke winkelketens en winkelcentra het Suikerfeest links laten liggen. Ten opzichte van vorig jaar is het percentage winkels dat artikelen speciaal voor het Suikerfeest verkoopt licht gedaald, maar neemt de zichtbare promotie en reclame-uitingen voor het Suikerfeest toe. Nu.nl publiceerde de resultaten van de Suikermonitor op hun website.

Resultaten van de Suikerfeestmonitor 2020

  • Voor deze monitor zijn 121 winkels in kernwinkelcentra en wijkwinkelcentra in de vier grote Nederlandse steden (Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag) onderzocht.
  • Stijgende lijn van voorgaande jaren wordt dit jaar gebroken. Nog steeds besteden winkels weinig zichtbare aandacht aan het Suikerfeest. Kijkend naar het percentage winkels dat artikelen speciaal voor het Suikerfeest aanbiedt, zien we dat de stijgende lijn van voorgaande jaren dit jaar niet wordt doorgezet. Uit de inventarisatie blijkt dat 8,3% van de winkels speciale artikelen voor het Suikerfeest aanbiedt, tegenover 9,4% in 2019, 8,0% in 2018 en 3,2% in 2017.
  • Zichtbare reclame en promotie is gestegen. Het aantal winkels met zichtbare reclame-uitingen voor het Suikerfeest, zoals bordjes en slingers (al dan niet met teksten als ‘Suikerfeesttips’, ‘Eid mubarak’ en ‘wij wensen u een fijn Suikerfeest’), is daarentegen wel gestegen ten opzichte van vorig jaar. Het percentage winkels met zichtbare reclame of promotie voor het Suikerfeest is bijna verdubbeld, van 5,8% in 2018 en 2019 naar 10,7% dit jaar.
  • Ketens die eruit springen. Winkels die veel aandacht besteden aan het Suikerfeest in de vorm van zowel artikelen als zichtbare promotie zijn Ici Paris XL, Albert Heijn en Holland & Barrett. Winkels die aandacht besteden aan het Suikerfeest in de vorm van enkel zichtbare promotie zijn bijvoorbeeld De Bijenkorf en Douglas.
  • Verschillende manieren om in te spelen op het feest De winkels die aandacht geven aan het Suikerfeest middels speciale artikelen en/of zichtbare promotie of reclame-uitingen vormen samen 14% van de bezochte winkels. Naast deze winkels geeft 6,6% van de winkels aan op een andere manier aandacht te besteden aan het Suikerfeest. Deze winkels geven onder andere aan voor het Suikerfeest bepaalde producten zoals dadels, snoep en honing bij elkaar te plaatsen (Dirk, Jamin, Xenos), cadeaupakketten voor Moederdag (10 mei) langer in de winkel te houden (Douglas), de sale te vervroegen (H&M) of de winkel en cadeaupakketten extra mooi te versieren (Douglas, Ici Paris XL).
  • Redenen om weinig te doen is moeilijk hard te maken. Ook dit jaar geven veel winkelmedewerkers aan dat ze niet goed weten waarom er geen of weinig aandacht aan het feest wordt besteed. Veel medewerkers geven aan dat het geen gewoonte is om aandacht te besteden aan het Suikerfeest, dat er momenteel andere acties lopen waar moslims uit kunnen kiezen, dat er te weinig publiek voor is of dat er vanuit het hoofdkantoor geen aandacht aan wordt besteed. Hiernaast wordt vaak aangegeven dat er minder acties en evenementen zijn opgezet vanwege de coronacrisis.
  • Moslims belangrijke doelgroep in de grote steden. Hoewel er door winkels relatief beperkt aandacht wordt besteed aan het Suikerfeest, geven veel winkels aan moslims belangrijk voor hun winkel te vinden. Op de stelling dat moslims een belangrijke doelgroep vormen voor de winkel, antwoordt 73,7% ‘helemaal mee eens’ of ‘mee eens’, 22,9% ‘neutraal’ en 3,4% ‘mee oneens’ of ‘helemaal mee oneens’.
  • In webshops ook weinig aandacht. Dit jaar is er voor de derde keer ook een inventarisatie bij webshops gedaan. Hiervoor is bij 37 webshops van grote, bekende winkels gekeken of er aandacht aan het Suikerfeest wordt besteed. Dit kan variëren van speciale Suikerfeestartikelen zoals slingers tot korting op bepaalde producten. Van de onderzochte webshops besteden er 4 (10,8%) zichtbaar aandacht aan het Suikerfeest. Deze webshops zijn van de winkels Holland & Barrett, Ici Paris XL, Bijenkorf en Hallmark. Alleen bij de webshops van Ici Paris XL en Holland & Barrett wordt er op de homepagina aandacht besteed aan het Suikerfeest in de vorm van cadeautips en aanbiedingen. Op de websites van Hallmark en de Bijenkorf worden ‘Suikerfeesttips’ gegeven op pagina’s waar zelf naar moet worden gezocht. Hiernaast kunnen er bij verschillende webshops Suikerfeest gerelateerde artikelen gevonden worden door in de webshop te zoeken op termen als ‘Suikerfeest’ en ‘Eid mubarak’. Winkels die het Suikerfeest niet noemen op de homepagina of aparte webpagina’s, maar wel Suikerfeest-gerelateerde producten aanbieden, zijn onder andere Fun & Feest (T-shirts), Amazon en Bol.com (decoratieartikelen en boeken).
  • Nagenoeg geen aandacht in reclamefolders. Dit jaar is er voor de tweede keer ook naar reclamefolders gekeken. Hiervoor is gekeken naar folders van 28 grote, bekende winkels in de periode van 18 tot en met 21 mei. In veel onderzochte folders is er vooral aandacht voor ‘zomerdeals’ en acties waarbij wordt ingespeeld op corona (gezondheid, thuiswerken, enz.). Alleen Holland & Barrett besteedt in hun ‘Weekend Deal’-folder aandacht aan het Suikerfeest. Op deze folder is één aanbieding te zien. Deze aanbieding wordt aangeprezen als ‘Suikerfeest tip’ en betreft korting op producten als honing, shampoo en zeep.
20162017201820192020
Zichtbare artikelen speciaal voor Suikerfeest1,3%3,2%8,0%9,4%8,3%
Zichtbare reclame-uitingen speciaal voor Suikerfeest1,3%2,4%5,8% 5,8%10,7%
Tabel: Resultaten Suikerfeestmonitor

Conclusie: Ook dit jaar weinig aandacht voor het Suikerfeest

Ook dit jaar concludeert Labyrinth dat er in de winkelcentra in de vier grote steden weinig aandacht is voor het Suikerfeest, zeker in vergelijking met acties rondom Kerst, Pasen, Sinterklaas, Valentijn, Moederdag en Vaderdag, Er lijkt weinig bewustzijn te zijn van de commerciële kansen rondom ramadan en Suikerfeest. Het kan zijn dat de maatregelen en maatschappelijke ontwikkelingen met betrekking tot de coronacrisis hierbij van invloed zijn geweest.

Citaten van winkelmedewerkers als antwoord op de vraag waarom zij aandacht besteden aan het Suikerfeest:

“Moslims zijn een grote en belangrijke doelgroep voor de winkel.”

“Het Suikerfeest zorgt voor extra drukte en dus extra omzet.”

“Wij geven wat extra aandacht bij alle feestdagen.”

“Medewerkers van onze winkel zijn moslim. Het Suikerfeest is een belangrijk feest voor ons.”

Citaten van winkelmedewerkers als antwoord op de vraag waarom de winkel waarin zij werken niets met het Suikerfeest heeft gedaan:

“We hebben andere, eigen acties.”

“Het Suikerfeest zit nog niet in ons bewustzijn.”

“Door de coronacrisis heb ik minder omzet en kan ik minder goed uitpakken.”

“Vanwege corona moeten we drukte proberen te vermijden. Daarom geen extra aanbiedingen hiervoor.”

“De geplande speciale collectie ging door corona niet door.”

“Vorig jaar hadden we de winkel mooi versierd, maar we hebben dit jaar niets gehoord van het hoofdkantoor.”

Achtergrondinformatie

Op zaterdag 23 en zondag 24 mei wordt door moslims het Suikerfeest (‘Eid al-Fitr’) gevierd om de vastenmaand ramadan feestelijk af te sluiten. Volgens het CBS wonen er zo’n 850.000 moslims in Nederland en maken zij circa 5% van de Nederlandse bevolking uit. Met name in de grote steden ligt het percentage moslims hoger. Zo is in Amsterdam ca. 13% van de inwoners moslim, in Den Haag is dat ca. 11% en in Rotterdam ligt dit percentage rond de 10%.

Net als bij andere feesten die in Nederland worden gevierd, is het bij het Suikerfeest traditie om bij elkaar op bezoek te gaan, lekker en veel te eten, nieuwe kleren, parfums en schoenen te kopen, cadeautjes te geven aan kinderen en zakaat (aalmoezen of giften) te geven aan armen of hulpbehoevenden. Net zoals veel mensen rondom Kerst massaal inkopen doen, zo doen veel moslims dit rond het eind van de ramadan. In het Nederlandse straatbeeld is het feest dan ook altijd goed merkbaar door de vele mensen die in feestelijke kleren buiten lopen en inkopen doen. Normaliter is het Suikerfeest een periode waarin moslims veel samenkomen, echter zal dat vanwege corona, zo blijkt uit onze interviews met moslims die het feest vieren, dit jaar anders zijn.