Toename van zichtbare aandacht voor het Suikerfeest (Eid Al-Fitr) in winkels

Afbeelding bij Toename van zichtbare aandacht voor het Suikerfeest (Eid Al-Fitr) in winkels

Toename van zichtbare aandacht voor het Suikerfeest (Eid Al-Fitr) in winkels

Er komt steeds meer aandacht voor het Suikerfeest (Eid al-Fitr) en de Ramadan. Deze positieve trend zet door. Recent onderzoek uitgevoerd door Labyrinth Onderzoek & Advies wijst uit dat winkels in Nederland in toenemende mate inspelen op deze belangrijke viering voor de moslimgemeenschap.

De Ramadan is de vastenperiode voor moslims die stapsgewijs meer voet aan de grond lijkt te krijgen. Iftar-diners en het Eid al-Fitr (Suikerfeest) worden steeds vaker herkend door niet-moslims. Maar tussen her- en erkennen zit soms een wereld van verschil. Volgens het CBS is 5,6% van de Nederlandse bevolking van 15 jaar of ouder moslim. Als je dat omrekent naar de totale bevolking komt dat ongeveer neer op 900.000 moslims. Onder Nederlandse jongeren (15 – 23 jaar) en in de grote steden ligt het percentage moslims twee keer zo hoog.

Elk jaar voert Labyrinth de Suikerfeestmonitor uit, waarbij mystery-shoppers in kaart brengen of en hoe verschillende winkelketens inspelen op Eid al-Fitr. Labyrinth heeft onderzocht of kernwinkelcentra en wijkwinkelcentra in de vier grootste Nederlandse steden aanbiedingen en/of acties in het kader van het Suikerfeest hebben, of er speciale Suikerfeestproducten worden aangeboden en of deze in de winkel en/of op de website worden gepromoot. De bevindingen tonen aan dat 35% van de winkels zichtbaar aandacht besteedt aan het Suikerfeest. De trend van meer aandacht zet door. In 2023 was het percentage nog 21,2%. Supermarkten zoals Albert Heijn en Jumbo, evenals winkels gericht op persoonlijke verzorging, waaronder Douglas, Etos en ICI Paris, lijken het meest actief te zijn in het inspelen op de behoeften van moslimconsumenten. Enkele winkels rapporteren een toename in de verkoop van Suikerfeestproducten, mogelijk als gevolg van gerichtere promotie en groeiende interesse in deze producten.

Desondanks blijft de aandacht van veel winkeliers relatief beperkt, zeker in vergelijking met andere promoties en feestdagen, zowel in fysieke winkels als online. Hoewel sommige ketens zoals Holland & Barrett, Douglas en Lucardi wel Suikerfeestgerelateerde producten en aanbiedingen promoten, blijft het totale aanbod achter bij de vraag van moslimconsumenten.

De onderzoekers van Labyrinth concluderen dat winkeliers veel meer winst kunnen behalen door beter in te spelen op de behoeften van moslimconsumenten en door meer aandacht te besteden aan het Suikerfeest in hun productaanbod. Kortom, het onderzoek benadrukt dat het Suikerfeest langzaam maar zeker meer erkenning krijgt in Nederland.