Communicatie in tijden van crisis: hoe ontvang je informatie tijdens een gezondheidscrisis?

Afbeelding bij Communicatie in tijden van crisis: hoe ontvang je informatie tijdens een gezondheidscrisis?

Communicatie in tijden van crisis: hoe ontvang je informatie tijdens een gezondheidscrisis?

Wat als je tijdens een gezondheidscrisis niet weet wat er aan de hand is – of wat je moet doen? Duidelijke informatie van de overheid of van zorginstanties is dan van groot belang. Labyrinth heeft in vier focusgroepen verschillende groepen gevraagd hoe zij graag informatie ontvangen tijdens een gezondheidscrisis. Wie deelt deze informatie? In welke vorm? En via welk kanaal? Met deze inzichten willen we zorgen dat niemand buitenspel staat als er een crisis is.

Onderzoek naar gezondheidscommunicatie

Het is van belang dat overheids- en zorginstanties goed voorbereid zijn op een gezondheidscrisis, zoals de coronacrisis, en duidelijk communiceren naar de bevolking. Daarom doet Be-Prepared, een samenwerking van Nederlandse onderzoeksinstituten, zorginstanties en universiteiten, onderzoek naar hoe verschillende groepen informatie over gezondheid willen ontvangen en hoe zij het best bereikt kunnen worden. Dit project wordt gefinancierd door ZonMw, als onderdeel van het Be-Prepared consortium (project nummer 10710022210002).

Focusgroepen

In opdracht van de Universiteit van Amsterdam (UvA), een van de deelnemers van Be-Prepared, heeft Labyrinth vier focusgroepen georganiseerd om met mensen in gesprek te gaan en hun voorkeuren en behoeften over gezondheidsinformatie op te halen.

In elke focusgroep stonden we stil bij drie elementen die bijdragen aan effectieve communicatie. We hebben stilgestaan bij informatiebronnen, -kanalen en -vormen. De deelnemers hebben daarnaast uitgebreid nagedacht over wat voor hen de ideale manier zou zijn om informatie te ontvangen.

Toolkit voor effectieve communicatie

Al deze ervaringen en meningen nemen Labyrinth en de UvA mee in het vervolg van dit onderzoek. De onderzoekers van de UvA zullen een communicatietoolkit ontwikkelen waarin de input van de deelnemers is verwerkt.

Onze interviewers zullen in mei en juni de straat opgaan om nog eens met mensen in gesprek te gaan. Aan de hand van een vragenlijst zal de toolkit getest worden bij mensen die wonen in gemeenten met veel ‘moeilijk bereikbare’ inwoners. Labyrinth draagt daarmee bij aan het verbeteren van communicatie in tijden van crisis.

In contact met ‘moeilijk bereikbare doelgroepen’ over zorg en gezondheid

Labyrinth weet vaak op een toegankelijke manier in contact te komen met de groepen die voor overheidsinstanties en andere organisaties moeilijk bereikbaar zijn. We zoeken de verbinding op door instanties in contact te brengen met deze doelgroepen. Deze focusgroepen zijn daar een goed voorbeeld van. Ook hebben we in opdracht van het Nivel focusgroepen georganiseerd met mensen met een migratieachtergrond en met mensen die laaggeletterd of minder digitaal vaardig zijn.

Heeft u interesse in het doen van vergelijkbaar onderzoek? Voor samenwerkingen kunt u mailen naar info@labyrinthonderzoek.nl of ons contactformulier invullen.

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws: Inschrijven voor de nieuwsbrief – Labyrinth Onderzoek & Advies