Suikerfeestmonitor 2023 bijna van start

Afbeelding bij Suikerfeestmonitor 2023 bijna van start

Ook dit jaar gaat Labyrinth weer Suikerfeestmonitor in stelling brengen. Met deze jaarlijkse inventarisatie brengt Labyrinth Onderzoek en Advies in kaart hoe winkels verbonden aan (grote) winkelketens al dan niet inspelen op Eid al-Fitr, de islamitische feestdag die bij veel mensen in Nederland bekend is als het Suikerfeest. Hoewel nog steeds maar een beperkt aantal winkels inspeelt op het feest, zet de stijgende lijn van voorgaande jaren wel door. Wat zal 2023 brengen? Het Suikerfeest 2023 is van donderdag 20 april tot en met vrijdag 21 april.

Elk jaar wordt door moslims Eid al-Fitr (het Suikerfeest) gevierd om de vastenmaand ramadan feestelijk af te sluiten. Net als bij andere feesten die in Nederland worden gevierd, is het tijdens de feestdag de traditie om bij elkaar op bezoek te gaan, lekker en veel te eten, nieuwe kleren, parfums en schoenen te kopen, cadeautjes te geven aan kinderen en zakaat (aalmoezen of giften) te geven aan armen of hulpbehoevenden. Net zoals veel mensen rondom Kerst massaal inkopen doen, doen veel moslims hetzelfde rond het einde van de ramadan. In het Nederlandse straatbeeld is het feest dan ook altijd goed merkbaar door de vele mensen die in feestelijke kleren buiten lopen en inkopen doen. Eid al-Fitr wordt door velen gevierd.

Waarom is het interessant voor retailers?

Inspelen op het Suikerfeest betekent klantwaarde leveren aan bestaande en nieuwe klanten die gelovig zijn. En klantwaarde betekent extra omzet. Net zoals veel mensen rondom Kerst massaal inkopen doen, doen veel moslims hetzelfde rond het einde van de Ramadan. Volgens het CBS hangt iets meer dan 5% van de Nederlandse bevolking van 15 jaar of ouder het islamitische geloof aan. In de grote steden ligt het percentage moslims hoger. Zo is in Amsterdam circa 13% van de inwoners moslim.

Welke winkels?

Labyrinth zal ook dit jaar winkels in kernwinkelcentra en wijkwinkelcentra in de vier grootste Nederlandse steden (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht) bezoeken. Indien winkeliers in andere steden willen meedoen kan dit natuurlijk ook. U kunt zich bij ons melden al u denkt dat uw winkel(keten) ook betrokken moet zijn. Wij kunnen meteen nakijken of u al in de lijst staat.

Soort onderzoeksvragen

We gaan na of winkels aanbiedingen en/of acties in het kader van het Suikerfeest hebben, of er speciale Suikerfeestproducten worden aangeboden, waar de producten in de zaak worden aangeboden, of er specifieke decoraties, afbeeldingen, versieringen zijn, folders, websites en sociale media speciaal worden aangepast en ook of het personeel op de hoogte is en informatie kan geven. Kortom: onderdelen van de salesfunnel en klantreis.

Hoe doen we het?

Het antwoord is simpel. Mysterie guests ofwel denkbeeldige klanten. U weet dus niet wanneer en hoe u wordt onderzocht.
Wilt u uw winkel(keten) opgeven stuur dan een e-mail naar: info@labyrinthonderzoek.nl onder de vermelding Suikerfeest.

Hier staan de resultaten van de vorige Suikerfeestmonitors.